Articole recomandate

februarie 12, 2015 at 22:44

Mersul pe jos si beneficiile sale – sfaturi practice pentru un organism sanatos

Mersul pe jos reprezinta cel mai bun sport, care nu cunoaste contraindicatii si care este potrivit oricarei vârste.

Face un adevarat masaj intern care drenează sângele către inimă, oxigenează organismul, tonifică musculatura și împiedică formarea varicelor.

Un mers pe jos eficient trebuie facut intr-un ritm sustinut si constant, cu o imbracaminte comoda si o atitudine naturala. Trebuie alesi pantofi comozi, cu toc mic dar nu plat, de aprox 3 cm.

sursa:www.awayfromthecrowds.com

sursa:www.awayfromthecrowds.com

Pe drum, înclinați puțin capul înspre înainte, nu ridicați umerii. Genunchii trebuie îndoiti elastic, picioarele nu trebuie să fie moi, dar nici țepene. Și nu uitați, că nu numai picioarele trebuie să meargă, ci și mușchii stomacului și ai abdomenului trebuie sa ia parte la mers.

Pașii nu trebuie să fie prea mari, ei trebuie adaptați la lungimea picioarelor, între 0,75 și 1,10 în medie. Nu încercați să faceți performanțe încă de la început. Cel mai bine este să începeți să mergeți pe o distanță de 3-4 km. Ca mai târziu să parcurgeți distanțe de 6 km/oră.

Este foarte important să știți că mergând, aspirați 15- 20 de litri de aer pe minut în loc de 5 câți ați aspira în stare de repaos. Și dacă tot știți acum acest lucru, nu vă rămâne decât să căutați un parc, în care zilnic să faceți mișcare și să vă oxigenați plămânii.

Mersul pe jos nu costă nimic (pentru el nu a venit criza), nu presupune pregătiri majore, planuri dinainte stabilite, itinerarii complicate. Îți oferă libertatea de a-ți alege momentul și locul pe care le dorești.

Cum să îi rezisti?

Putem merge singuri sau în grup, în oraș, la țară, pretutindeni. Mersul pe jos este la fel de eficace ca și joggingul (alergarea), în plus, este lipsit de riscurile la care este supus frecvent alergătorul neantrenat suficient (repercusiuni asupra coloanei vertebrale, ale tălpii piciorului sau tendinite, entorse).

Mersul pe jos, cu regularitate, reprezintă o metodă eficientă și la îndemană pentru păstrarea sănătății fizice și psihice. Deși oricare dintre noi intuiește efectele benefice ale mersului, în ultima vreme oamenii de știință au realizat mai multe studii care au indicat obiectiv beneficiile pe care le aduce această activitate. S-a demonstrat în acest sens, rolul pe care îl are mersul zilnic, pe o distanță de câțiva kilometri, în prevenirea afecțiunilor aparatului cardiovascular, bolilor sistemului imunitar, dar și a cancerului de sân sau de colon.

Beneficii ale mersului pe jos

  • Stimulează activitatea cardiacă, reprezintă antrenamentul de care inima dumneavostră are nevoie pentru a funcționa optim, a se menține în formă și a face față unor solicitari mai mari. 30 de minute de mers zilnic reduce riscul de atac de cord în aceeași măsură ca un program intens de exerciții fizice;
  • Menține tonusul muscular, crește aportul de substanțe nutritive și oxigen la nivelul mușchilor;
  • Îmbunătățește circulația sangvină la nivelul picioarelor și previne apariția varicelor;
  • Ridică nivelul HDL-ului (colesterolul așa-zis “bun”) și indirect vă protejează inima și sistemul circulator;
  • Ameliorează valorile tensiunii arteriale;
  • Stimulează oxigenarea țesuturilor prin creșterea arderilor și intensificarea respirației;
  • Încetinește coagularea sângelui menținând fluiditatea acestuia și astfel protejează de afecțiuni trombotice sau infarct;
  • Îmbunătățește sistemul imunitar prin creșterea secreției de endorfine. Organismul va fi mai bine pregătit să lupte cu infecțiile;
  • Stimulează buna-dispoziție și relaxarea psihică prin endorfinele secretate în timpul mersului, împreună cu alți factori fiziologici, astfel că 30 de minute de mers zilnic au îmbunătățit vizibil starea de spirit a celor cu tulburări depresive majore (studiu al Universitatii din Texas);
  • Scade riscul de deces din cancer – un studiu publicat in New England Journal of Medicine demonstrează că cei care merg zilnic o distanță de 3 kilometri au un risc de deces din cancer de doua ori și jumatate mai mic decât cei care nu parcurg distanța cu aceeași frecvență;
  • Provoacă scăderea nivelului glicemiei (remediu ideal pentru diabetici!); un program regulat de mers într-un ritm mai rapid îi ajută pe diabetici să scadă doza zilnică de insulină;
  • Mersul pe jos provoacă și un masaj al sistemului digestiv, mai ales al intestinului gros, prevenind astfel constipația. Dacă în timpul mersului păstrăm o poziție corectă a corpului, cu umerii ridicați și capul drept, reușim în timp, să ne fortificam și muschii abdominali.

Slabim mergând pe jos?

Nu trebuie să ne facem mari iluzii, mersul pe jos nu duce la diminuarea țesutului adipos decât dacă este efectuat într-un ritm rapid. De exemplu, un mers rapid de 15 minute zilnic duce la o pierdere de greutate de 4 kg… într-un an! Dar mersul pe jos ne poate ajuta: diminuează intr-o oarecare masură apetitul și masa adipoasă în favoarea masei musculare.

Trebuie să știm că energia cheltuită în timpul mersului pe jos este proporțională cu greutatea persoanei respective și cu viteza de mers.

De exemplu: o persoana cântarind 50 de kg va consuma in medie 45 de calorii pentru fiecare kilometru parcurs

  • 55 kg – 48 de calorii;
  • 65 kg – 55 de calorii;
  • 75 kg – 62 de calorii;

Tehnici corecte de mers

  • mergeți cu ritm uniform, suficient de rapid și cu pași regulați;
  • pășiți întâi cu călcâiul, apoi cu talpa piciorului și apoi cu degetele (derulare progresivă a miscării); nu mergeți pe vârfuri;
  • călcâiul și degetele trebuie să fie paralele;
  • evitați să mergeți cu tălpile orientate în exterior;
  • nu călcați apăsat pe călcâi, pentru a evita brutalizarea coloanei vertebrale;
  • balansați brațele, fără mișcări excesive;
  • dacă drumul pe care mergeți urcă în pantă, faceți pași mai scurți pentru a păstra ritmul

Mersul pe jos este așadar o sursă nebanuită de sanatate, pe care mulți dintre noi o ignorăm din lipsa timpului, comoditate sau neștiință. Plimbările mai lungi alături de un prieten sunt reconfortante pentru trup și suflet, destind atât mușchii cât și mintea, relaxează fizic și psihic.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*


*